Darwin en dan?

16 november 2012 - Darwin, Australië

Darwin is een hele relaxte plaats (stad). In omvang vergelijkbaar met Apeldoorn. Het is de meest tropische stad. In november begint normaal het regenseizoen, maar net zoals vorig jaar lijkt het dat dit pas in december begint. Het weer is lekker (soms aan de warme kant doordat de gevoelstemperatuur tegen de 40 graden is). Met Berlijn begon ik met een stuk WO 2 historie, nu in Darwin komt het weer op mijn pad. Best gek eigenlijk dat twee landen (Japan en Duitsland) in dezelfde periode van die krankzinnige ideeen hadden. 10 dagen na Pearl Harbour flikken de Japanners om met 160 vliegtuigen Darwin als strategische militaire plaats volledig te bombarderen. Na jaren wederopbouw verwoeste een tyfoon de stad voor 80% . De uitwerking van de natuur viel mij ook al op in Manilla. Kerken e.d. die 5x verwoest waren door brand of tyfoons. De veerkracht van de mens is ook bijzonder. 5x opnieuw iets opbouwen..Darwin staat bekend om haar krododillen. Diverse trips gemaakt en ga ik maken. De grote diversiteit aan vogels is nog zoiets wat opvalt (schitterend geluid bij zonsondergang). Het regenseizoen in Bali en Malesie lijkt volgende week ook daar te beginnen. Ik twijfel nu of ik die kant op reis of hier in het zonnige Australie ga rondreizen en ga surfen tussen de jelly fish (soort kwal die zelden voorkomt, maar aanraken kan dodelijk zijn) en mogelijk haaien (de gevaarlijke witte haai komt volgens de inwoners van Brisbane daar niet voor....). In het museum wat ik bezocht heb zie ik allemaal wat voor vervelende beesten op dit hele grote eiland wonen.