Hong Kong, King Kong onder de steden

30 oktober 2012 - Hong Kong Island, China

Hong Kong, heeft stranden, bergen, zeewater (70% hong kong oppervlakte is natuur), wolkenkrabbers (oa 4 na hoogste gebouw vd werels), chinezen die manieren kennen en engels spreken en een internationale gemeenschap. Voor fashion people heeft de stad veel te bieden als je maar flink betaald (volgens velen is het shopping stad nr 1 in de wereld). Maar met een kleinere beurs kan je prima terrecht op de nachtmarkt. Dagelijks is er een redelijke lasershow om 20:00. De uitzichten van diverse punten in de stad zijn schitterend. De weg er naar toe is soms nog mooier. Als je reist hoor je veel levensverhalen. Ik zal er eentje delen omdat deze mij als vader , 3 maanden van huis, aangrijpt. De ontmoeting vond plaats in de bus op weg naar de Peak (hoogste bergpunt van Hong Kong). Het was een vrouw van mijn leeftijd, van indonesische afkomst. Uitgehuwelijkt op haar 16e aan een jongen van 13. Zeven jaar later kreeg ze een kind. Nog eens zes jaar later de tweede. Financieel trokken ze het niet meer en ze besloot nanny te worden in Singapore. Keurig stuurde ze het geld naar huis, maar de man trof een ander en sindsdien heeft ze de kinderen NIET meer gezien. Vier jaar geleden zijn haar kinderen verhuisd naar bestemming onbekend, haar ouders kort achter elkaar  overleden. Kortom alles weg en toch zit ze vrolijk in de bus. Ze gelooft in god en vertrouwt erop dat het goed komt. Alles is relatief. Ik mis mijn familie enorm, maar dit is voor 3 maanden. Deze nanny past op andermans kinderen maar ziet haar eigen kinderen al 8 jaar niet!