Verrassingen

2 november 2012 - Manilla, Filipijnen

Na tientallen poortjes controle op metro, regerings/historische pleinen, stations, luchthavens vond een chinees dat mijn simpel zakmesje niet mee mocht. Ik blij dat ik geen duur mes gekocht had. Een leuke verrassing was de wekelijkse pub crawl. Deze begon op een trendy  dakterras boven op een luxe winkelcenrtum en bracht d vezameling van expats, toeristen en locals op plaatsen waar je anders niet was gekomen. Een leuke manier om mensen van diverse leeftijden, achtergronden te leren kennen. De daarop volgende verrasing was het weer in Bali. Niet echt een zonnige bestemming de komende weken, Filipijnen daarentegen wel. Nog fijner is d ik in het noorden van Filipijnenolgens GGD malarie pillen nodig heb, maar volgens mij Filipijnse kamergenoot niet. Op de luchthaven kwam ik niet weg met een werkgeversverklaring en bankstrook als alternatief voor een transport bewijs dat ik het land ook weer verlaat. Later hoor ik dat ik de smoes had moeten gebruiken dat ik via het zuiden met een boot naar Bali zou gaan (deze is vooraf niet te boeken, maar het zuiden kent een negatief reisadvies van het ministerie van buitenlandse zaken). Kortom binnen 45 minuten moet ik beslissen wat de volgende bestemming wordt en hoe lang ik wil blijven en natuurlijk een ticket boeken. Aangekomen blijkt het nr 1 hostel van Filipijnen in een straat te zitten waar het mooiste, goedkoopste en leukste winkelcentrum van mijn reis zit. Echter in dezelfde straat wordt je ook om de 10 meter aangesproken voor diensten (eten, vervoer, massages, hulp en overige verwennerij).Bij  het ontbijt kijk ik naar Basketbal uit de Amerikaanse competitie. Blijkt basketbal nr 1 sport van de Filipijnen te zijn! Oh ja arbeid is zo goedkoop dat er belachelijk veel personeel n de winkels staat (nagenoeg bij elk rekje/schap 1 persoon), waar je ook komt er staat bij de ingang een gewapende bewaker. Laten we het maar houden dat dit is omdat ze spotgoedkoop zijn en niet nodig..Na 1 nacht arriveren 2 Duitsers die voor zandstormen uit Darwins zijn weggetrokken. En visum aanvragen duurt formeel geen 5 dagen maar 10, meestal gaat het binnen enkele dagen aldus de Duitsers. Na het weer voor Filippijnen, Bali en Darwin gecheckt te hebben, blijkt dinsdag 13e een betere vliegoptie te zijn.