Beijing net zo groot als Belgie met 4x zoveel inwoners

20 oktober 2012 - Peking, China

Even wennen na Mongolie. Ontzettend veel chinezen, veel smerigheid. Zowel in hygiene als gedrag. Ook aardige chinezen (gratis lift van zakenman, uitleg door tafelgenoot Zian zonder eigen belang). Ik ben hier een reus (veel stiekeme foto's, iedereeen kijkt om, de uitdrukkingen voor lang herken ik al snel). Stad is zo groot, dat een hotel niet de beste locatie is. Geswitcht naar gezellig hostel. Met hostelgenoten de grote muur bekeken. 20% van de toenmalige bevolking ligt hier ingemetseld omdat het bouwen te zwaar was. Bouwwerk heeft uiteindelijk de mongolen ook niet tegengehouden. Laatste avond in Beijing waren de sterren zichtbaar wat uniek schijnt te zijn. De stad is zaterdag schoongeregend. Met groepje uit het hostel en ook van de trans mongolie trein nachtclub bezocht. Treinreis naar Xian begint tussen veel chinezen op veel te kleine sdtoelen. Met een beetje geld los ik het probleem op. Uitgerust kom ik in Xian s morgens aan. Internet is heel traag en niet constant. Publiceren en skypen gaat lastig. Vermoeidelijk door controle mechanismen van de Chineese overheid. Facebook en youtube zijn geblokkeerd.