Laatse dag Moskou, bezoek Atoombunker koude oorlog

9 oktober 2012 - Moskou, Rusland

Moskou was zo leuk dat ik geen steden van de gouden ring rondom Moskou bezocht heb. Overigens gaat hier om afstanden Amersfoort-Groningen... Ook het verder gelegen zeer schitterende st Petersburg heb ik niet bezocht. Elke Rus die ik sprak is super trots op st Petersburg, dat ooit de hoofstad is geweest. Met een nachtrein of de hogenelheidstrein (4,5 uur)  ben je er zo. Ik kom ooit terug en heb dan nog iets nieuws te bezoeken. Vandaag bij de atoombunker geweest, gebouwd onder een fake huis tegelijk met metrostation beide op een diepte van 60 meter. Testen met echte bommen en dieren in Siberie lieten zien dat de diepte 60 moest zijn. 2500 mensen werkten hier dagelijks. Duizenden bouwvakkers werkten hier aan. Allemaal in het diepste geheim. De Russen waren goed en straffen zodat dit altijd geheim is gebleven. Het volk wist niet beter dan dat er een metrostation gebouwd werd. In de avond (21:35) vertrok de trans mongolie express naar Peking, alleen gebruiken de russen hier 4 andere letters voor. Kijk maar eens goed op de foto van het vetrekbord. Skypen met thuis was fijn, gezien het slechte bereik de komende  dagen.