5 nachten rijdend hotel

11 oktober 2012 - Novosibirsk, Rusland

ok hotel is misschien iets te veel voor vieze wc's, maar een eigen kamer in de trein... Ik had wat geluk in het laagseizoen. Niemand anders werd bij mijn coupe bijgeplaatst. Dit gaf me mooi de gelegenheid om alleen te zijn als ik wilde nadenken en de gezelligheid op te zoeken als ik daar zin in had. Op een specifieke dag was ik voor 4 aparte ontmoetingen tussen mensen in coupes en in het restaurant uitgenodigd. Ik kom maar toe aan het lezen van 2 boekjes en het zien van 2 films op mijn tablet. Alexander (een Rus die goed engels spreekt)helpt me met bestellen in het restaurant. Een reisgezelschap van 5 personen wordt begeleid door een Russische die ook goed Engels spreekt. Ik help Alexander bij het introduceren bij de Nederlandse reizigers. De route is de eerste 3000 km eentonig maar wel mooi. Na 330 km doen we Novosibirisk aan 3e stad van Rusland, 3 miljoen inwoners). Daarna wisselt het landschap. De eerste sneeuw valt bij 5000 km. Na 100 uur in de trein en op perrons gedurende de stops is de koudste hoofdstad van de wereld bereikt. Hier in Mongolie ga ik er uit. Ik verken de stad (1 dag is echt genoeg). De tempels zijn simpel, maar ik bof want ze worden op zondag flink gebruikt. Het zijn mooie ervaringen.