Alles met ekaar verbonden

4 december 2012 - Ubud, Indonesië

Wat het leuke van een rondreis is, zoals ik die maak, is te zien hoe alles met elkaar verbonden is op de details. Voor iemand die houdt van grote lijnen, verbanden leggen en soms diep inzoomen op de details is dat erg leuk. Materialen zoals de Chinezen die de aussies rijk maken met hun enorme vraag naar ijzer en goud uit de mijnen. Het silk wat vervoerd werd op de silk (zijden) route tussen Xian (China) en Midden oosten. De (rijkere) lokalen die ik later tijdens mijn reis tegen kwam als toerist, de overeenkomsten tussen velen geloven, machtshebbers, voedselbereiding en overige gebruiken. Indonesische surfers die Chinese medicijnen gebruiken om kleinere surfwondjes sneller te genezen. En wat te denken van de immigranten. Singapore bestaat, volgens de vele expats uit deze stad  die ik op verschillende plekken in Azie/Australie ben tegen gekomen, uit 70% Chinezen. Vele Indiërs in de voormalige engelse koloniën. Landen die elkaars vijanden zijn geweest en soms nog steeds geen beste maatjes zijn. Als Nederlanders kunnen wij vrij makkelijk een visum krijgen. Je vind ons ook overal. Om zaken te doen in steden als Moskou en Hong Kong, omdat de Nederlander gevallen is voor een zorgzame voor ons relatief kleine lokale , omdat we goed zijn in watermanagement. Veel expats van de twee grote baggerbedrijven verblijven momenteel in Darwin om daar een tweede haven te maken. Tja en waarom rijden ze in Indonesiē links, omdat we onze Nederlandse koloniē opgegeven hebben aan de Engelsen. Maar in het indonesisch spreekt men handdoek uit als  han doek, voor de rest versta ik de taal niet. Het toerisme voordeel voor de indonesiers van dit verleden is dat ze nu redelijk goed engels spreken naast hun moedertaal. Hetzelde geldt voor de Philipijnen. In China spreken ze geen goed engels op een enkeling na. Diegene die wat zinnen geleerd hebben, spreken dit zo beroerd uit dat ze nauwelijks te verstaa zijn. Ook moeilijk te verstaan zijn de australiers (aussies).  Alles klinkt vrij vlak, ingeslikte woorden en veel typisch australische woorden.