mini rondreis Gili en Lombok

6 december 2012 - Seminyak, Indonesië

De drie Gili eilanden nabij Lombok zijn schitterend. Met name de onderwaterwereld die ik helaas alleen via plaatjes kan zien vanwege mijn verwondingen. Het koraal en de diversiteit is veel mooier dan de Great Barrier Reef in Australie, aldus diverse reizigers die op beide plekken gedoken hebben. Het leuke van Gili is dat je er ook heel veel kan zien als je snorkelt. Op Gili eilanden kennen ze prijsafspraken, alleen maar fietsen en paarden om je te verplaatsen en magische paddestoelen die niet onder de verboden middelen vallen waar hier in Indonesie heel lange gevangenisstraf op staat. Op verhandelen de doodstraf. En toch hoor ik verhaal van idiote jonge reizigers die in dealer-politie toeristen vallen zijn getrapt.. Op Lombok had ik graag de vulkaan beklommen. Maar tijdens het nuttigen van een lunch begint het flink te regenen. We herinneren ons de flitsen die we elke avond in Gili gezien hebben boven de vulkaan.  We slaan het aanbod van een driedaagse klimtoer af en reizen verder naar de hoofdstad van Lombok. De enige attractie is het winkelcentrum en twee lange nederlanders. Toeristen kennen ze niet. Cafes in deze moslim plaats ook niet. De jeugd gaat  vrijdags allemaal stappen in de toeristenplaats waar we net vandaan kwamen, wij dus ook. Ook hier weer veel bekijks omdat er weinig toeristen zijn. Volgende dag een veerboot genomen (5 uur varen) en daarna naar Seminyak, waar kennelijk ook een hostel zit. Ik heb in resorts, luxe hotels, standaard hotels, guesthouses, treinen en hostels geslapen. De laatste twee vormen hebben toch mijn voorkeur als je alleen reist. Wel meer basic, vaak deel je de slaapkamer en sanitair, maar veel meer gezeligheid en beheersing van de engelse taal en veel behulpzamer personeel bij het boeken van trips of geven van toeristische informatie.