Historisch Berlijn

1 oktober 2012 - Berlijn, Duitsland

Op maandag ontdek ik pas dat de Berlijnse muur met gekleurde buizen aangegeven wordt. Doet de moderne lift bij mijn werkgever circa 2 minuten over 12 etages, hier gaat de snelste lift van Europa in enkele seconden naar de 24e etage (zie filmpje). Het sony center is een mooi stukje moderne architectuur en de potsdamplatz een 3 lagen koopgoot met de bekende winkels. Een mooie poort staat niet op de toeristische kaarten, het is een plek waar de Berlijnen ook liever niet de aandacht op vestigen. Hiervandaan zijn 200.00 Berlijnse Joden vandaan deporteerd die om zijn gekomen. 80000 achtergebleven en geadopteerde Berlijnse Joden overleven en 260.000 Joden vluchten op tijd naar het buitenland. Na Checkpoint Charlie  en Mac Donalds leer ik meer in het Joodse museum. Het onderscheid tussen gelovigen dateerd vanuit vorige eeuwen. Door dit onderscheid werden Joden uitgesloten van bepaalde beroepen. Alleen daar waar andere landen de verschillen opheften werd dit op papier in Duitsland pas begin 1900 gedaan op papier. Na de 1e wereldoorlog en recessie kregen de Joden de schuld....terwijl zij juist de handelaren waren en actief meegevochten hadden en vele daarbij omgekomen waren. Ik leer nog veel meer, maar heb ook de tijd. Ik reis alleen en het is 21:00 als ik het museum verlaat. Een snelle hap bij een mexicaan en snel terug met de metro, rugzak pakken en slapen.